Jeśli próbowałeś swoich sił w bookowaniu koncertów w klubach, to pewnie przekonałeś się, że czasem bardzo ciężko zarezerwować sobie termin, jeśli Twój zespół nie jest zbyt popularny. W takich sytuacjach bardzo łatwo się zniechęcić, ale warto próbować różnych strategii, jeśli pierwotny sposób się nie sprawdza. Zaprezentuję tutaj jeden sposób, który znacznie zwiększy Twoje szanse na sukces takiego przedsięwzięcia!
Znajdź inne zespoły chętne do współpracy i zaproponuj klubowi występ kilku zespołów naraz!
Klub, mając do wyboru organizację wydarzenia, które będzie trwało około godziny (występ jednego zespołu), kontra kilkugodzinny koncert ma bardzo prosty rachunek do wykonania i dużo chętniej udostępni Wam salę, jeśli będzie miał perspektywę występu większej liczby zespołów. W końcu w klubie przez kilka godzin będzie znacznie więcej osób, niż zazwyczaj, co pozytywnie wpłynie na obroty przy barze, a co za tym idzie, na przychylność klubu do waszego występu.
To rozwiązanie ma kilka istotnych zalet. Przede wszystkim nawiązujesz znajomości z innymi zespołami, przez co zwiększasz liczbę potencjalnych zainteresowanych koncertem, bo przychodzą zarówno ludzie, którzy są zainteresowani Twoim zespołem, jak i fani innych zespołów. W ten sposób nie tylko zwiększa się potencjalna frekwencja, ale także fani współwystępujących zespołów mają okazję poznać Twoją kapelę.
Dodatkowo, możecie zastosować następującą strategię: raz Wy organizujecie koncert w Waszej okolicy/na Waszym terenie i zapraszacie resztę, a kolejnym razem inny zespół zaprasza Was do siebie. W ten sposób wychodzicie poza swój rejon, co pozwoli Wam na dotarcie ze swoją muzyką do nowych ludzi (patrz wyżej).
Zwiększasz w ten sposób swoje portfolio koncertowe, przez co budujesz swoją pozycję na rynku. A im mocniejsza Twoja pozycja i więcej osób Was zna, tym łatwiej będziecie mieć przy załatwianiu kolejnych koncertów w klubach. Nie odkryję tu Ameryki, mówiąc, że częste granie zwiększa Twój zasięg, a co za tym idzie, Twoją liczbę fanów na portalach społecznościowych. Jest to dosyć istotne przy bookowaniu koncertów, bo kluby często zwracają uwagę na liczbę osób lubiących (obserwujących) Twój zespół. Daje im to pogląd na potencjalną frekwencję podczas Waszego koncertu.
Warto także zastanowić się w ile zespołów chcecie się stawić – większa ilość zespołów oznacza większe szanse na rezerwację terminu oraz potencjalnie zwiększa frekwencję na koncercie. Niestety wiąże się z tym podstawowy problem, czyli dyspozycyjność. Aby rezerwacja doszła do skutku, nie tylko potrzebujesz, aby klub miał wolny termin, ale także wszyscy członkowie wszystkich zespołów muszą być w stanie go zagrać. Zazwyczaj nie powinno być z tym problemu, jeśli wszyscy mają poważne podejście do grania i stawiają muzykę wysoko na liście priorytetów. Niemniej jednak każda dodatkowa osoba potencjalnie zwiększa szanse na problemy w organizacji wydarzenia i musisz to wziąć pod uwagę, aby zmaksymalizować prawdopodobieństwo powodzenia takiego przedsięwzięcia.
Natomiast, im mniej zespołów występuje, tym mniej mamy osób do podziału zysku, więc jeśli dopiero zaczynasz, to chwytaj się różnych możliwości pokazania się (w granicach rozsądku oczywiście). Jeśli jednak masz już w miarę ustabilizowaną pozycję na rynku, to mocniej zastanów się nad warunkami finansowymi oraz doborem zespołów, z którymi chcesz wspólnie wystąpić. Warto się też wtedy skupić się na gatunku muzyki granym przez zespoły, które potencjalnie mają Wam towarzyszyć i wybrać takie, które operują w podobnym klimacie, co Wasz. Dzięki temu traficie do bardziej konkretnej grupy odbiorców i będzie większa szansa na to, że wspólne występowanie będzie dla Was przyjemnością, a nie tylko biznesową relacją.
Zdaję sobie sprawę, że dla wielu z Was informacje, które zawarłem w tym artykule, są dość oczywiste. Liczę natomiast na to, że okaże się przydatny dla mniej doświadczonych i pobudzi Waszą kreatywność. Możesz mnie poinformować o tym, oceniając artykuł poniżej.
Zapraszam także do dyskusji w komentarzach. Daj znać, jeśli uważasz, że coś pominąłem, albo jeśli masz jakieś ciekawe doświadczenie lub pomysł, którym chcesz się podzielić.